Daar zat ik dan. Weer in een lokaal. Met allemaal medestudenten om de eerste lessen te volgen in het G-cluster. Het G-cluster is sinds vorig jaar vernieuwd op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Elke week krijgen studenten van het G-cluster een andere module, een ander vak. Zo kreeg ik in de eerste week online adviseren. We kregen eerst een presentatie van een docent die in rap tempo weer wat theorie voor onze ogen toverde. Vervolgens kregen wij te horen dat er een aantal opdrachtgevers waren waar we een online advies voor mochten gaan schrijven. Dit is meteen de formule van het nieuwe cluster. Studenten en docenten worden gekoppeld met het bedrijfsleven en vormen samen de community en het platform de ToeComst. Eén van de opdrachtgevers was Van Neerbos Bouwmarkten. De grootste franchisenemer van het concept GAMMA en KARWEI. Met 159 bouwmarkten in Nederland en België leek mij dit geen verkeerd bedrijf om mee te starten in mijn eerste week op school. Samen met mijn groepje dat bestond uit: Susan Kouwenhoven, Margo van der Laan, Suzanne Kemperman en Fleur Nieuwland, besloten we om voor deze opdrachtgever te gaan.

Eenmaal begonnen kwamen we erachter dat we een flinke klus hadden aangenomen. De briefing bestond eigenlijk uit één centrale vraag. Hoe kan Van Neerbos Bouwmarkten haar online activiteiten het beste uitbouwen en welke strategie hoort daarbij? Het was een intensieve en leerzame week. Met vijf man sterk hebben wij een sterke analyse neergezet en zijn we met een gefundeerd advies gekomen. Waar we maandag de opdracht kregen, moesten we het vrijdag voor de opdrachtgever presenteren. Van Neerbos Bouwmarkten kwam langs met de social media manager en twee operationele managers om naar ons advies te luisteren. Het gezelschap was best verbaasd over wat wij in één week tijd hadden neergezet en nodigde ons enkele dagen later uit om ons advies te presenteren voor de directie.

Op dat moment stond ik even keihard te juichen op mijn kamer in Nijmegen. Ik mocht samen met mijn groepje langskomen om ons advies even te gaan presenteren voor de grote directeuren. Hoe vet is dat om zo je eerste week op school te mogen beginnen.

Enkele weken later was het moment daar. Samen met Susan Kouwenhoven reisde ik af naar Reeuwijk waar het servicekantoor zit van VNB. We kwamen terecht in een vergaderruimte en maakten ons gereed voor de presentatie. Toen we eenmaal zover waren kwam het management samen met de social media manager binnen en begonnen wij onze presentatie omtrent ons online advies voor VNB. Iedereen was enthousiast over onze analyse en advies. Er ontstond een leuke discussie over hoe VNB het in de toekomst kan gaan vormgeven. Want een advies schrijven is één ding, maar hoe implementeer je het idee en is alles wel te realiseren. Waar wij dachten dat wij in een uurtje wel weer buiten zouden staan, duurde het uiteindelijk twee uur voordat we klaar waren. Een geslaagde opdracht en een succesvolle presentatie bij de opdrachtgever.

Het leuke aan de hele ervaring was dat er oprechte interesse was in ons advies en in ons als persoon. De directeur vroeg na de presentatie nog naar hoe wij kijken naar het vakgebied en wat we na onze studie nog allemaal willen gaan doen.  Wat begon als een normale eerste week op school, eindigde in een hele mooie ervaring waar wij spreektijd kregen bij het management. Een ervaring die ik zeker meeneem als beginnend communicatieprofessional.