Social update (maart/april)

Het sociale media landschap is de laatste jaren sterk gegroeid. Er zijn ontzettend veel sociale platformen bij gekomen, maar niet elk kanaal is even populair. Het is altijd leuk, maar vaak ook handig om te weten welk sociaal platform het goed doet. Hieronder vind je drie sociale kanalen en de daarbij behorende feiten en cijfers.

Instagram upcoming
Instagram is een sociale app waarmee je foto’s en video’s kunt produceren en bewerken. Instagram combineert een aantal functies waardoor het een geliefde app is geworden. Newcom research doet onderzoek naar het gebruik van sociale media en uit die cijfers blijkt dat 1,4 miljoen mensen zeggen de sociale app te gebruiken. Dagelijks zijn dat 536.000 mensen in Nederland. Nog even wat leuke feitjes: 96% van de content op Instagram is foto en slechts 4% is video en het meest gebruikte filter op Instagram is: geen filter.

Facebook immens populair
Het is waarschijnlijk voor niemand een verrassing. Facebook is nog steeds immens populair en heeft de meeste gebruikers in Nederland. Op dit moment negen miljoen geregistreerde gebruikers. In februari 2014 bezochten zelfs 9.787.000 Nederlanders Facebook. Weer wat leuke feitjes. In de hele wereld delen Facebookgebruikers 6 miljard likes uit op een gemiddelde dag, uploaden ze 350 miljoen foto’s en versturen ze 10 miljard Facebookberichten. Facebook Messenger is daarnaast ook nog is met 70% gegroeid meldde Mark Zuckerburg in januari.

Twitter levert in
Twitter bestaat alweer zeven jaar.  Het sociale platform is begonnen als een microblog, waarbij men in 140 tekens hun boodschap vertellen op een snelle en gebruiksvriendelijke manier. De ontwikkelingen gingen door, want ook bij Twitter werd het mogelijk om foto’s te produceren en te bewerken en zelfs om video’s toe te voegen. Twitter heeft op dit moment vijf miljoen geregistreerde accounts. 1,3 miljoen gebruikers is ook maandelijks actief. Maar Twitter moet 4% inleveren in de leeftijdscategorie van 15 tot en met 19 jaar. Deze jongeren gebruiken minder Twitter of zijn niet meer actief. Dan nog wat feitjes. 25% van de Twitter accounts wordt zakelijk gebruikt, 54% van de accounts zijn van vrouwen en Twitteraars zijn beter op de hoogte van nieuwe sociale media.

Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/socialmediagebruik-in-nederland-update-maart-2014

/Gepubliceerd voor de Minor PR – 9 april 2014/