Solliciteren via social media

Op zoek naar een bijbaantje of alvast aan het oriënteren hoe je straks na je studie gaat solliciteren? Wanneer je gaat solliciteren moet je op een positieve manier opvallen. Maar hoe doe je dat als veel mensen dezelfde vacature willen invullen? Wel eens gedacht om te solliciteren via social media?

Van traditioneel naar origineel
Veel mensen solliciteren nog steeds op de traditionele manier. Ze schrijven een nette sollicitatiebrief naar het bedrijf waar ze graag willen werken en refereren naar de vacature die ze hebben gezien in bijvoorbeeld de krant of op het internet. Maar waarom veel tijd investeren in een sollicitatiebrief als het ook op een vernieuwende manier kan? Juist, probeer eens te solliciteren via social media. Hieronder behandel ik drie varianten die je makkelijk en effectief kan inzetten.

Solliciteer via Twitter
Ooit wel eens gehoord van Twillicitatie? Het is een nieuwe trend om te solliciteren via Twitter. Twitter? Ja, Twitter! Jezelf profileren in 140 tekens. Kort en krachtig vertellen wie je bent, om vervolgens de werkgever uit te dagen om met jou contact op te nemen. Bedrijven smullen van deze sollicitaties, omdat ze snel te behandelen zijn en precies hetzelfde werken als een sollicitatiebrief. Het gaat er net als bij een sollicitatiebrief om dat het bedrijf een bepaald gevoel krijgt bij een persoon. Daarnaast kan je het bedrijf, waarin je geïnteresseerd bent, volgen en kijken of het bij je past. Het bedrijf kan je terug volgen en er zo achter komen of jij de geschikte kandidaat bent. Je biografie is daarbij ontzettend belangrijk.

Schrijf je brief via Facebook
Steeds vaker worden vacatures gedeeld op Facebook. Bol.com werkt bijvoorbeeld al met een eigen app op Facebook. Wat veel mensen vervolgens doen, is refereren naar de oproep op Facebook, maar waarom solliciteer je niet meteen via hetzelfde medium? Het bedrijf heeft er tenslotte over nagedacht om de vacature te plaatsen op Facebook. Het is soms ook veel verstandiger, omdat je laat zien dat je weet hoe social media werkt. Een recent voorbeeld is Xuan Thai. Deze vrouw kwam een vacature tegen van Heineken. Heineken was namelijk op zoek naar een social media manager. Xuan schrijft in haar openlijke sollicitatie via Facebook dat ze het logischer vond om via Facebook te solliciteren. Benieuwd naar haar openlijke sollicitatie? Lees het hier. Het bericht kreeg 24.451 likes, werd 2.500 keer gedeeld en kreeg 266 reacties. Heineken kon niet meer op Xuan Thai heen en besloot haar uit te nodigen voor een gesprek. Xuan viel op en bereikte haar doel.

Zet je cv op Pinterest
Mocht je het allemaal nog te spannend vinden, dan heb ik hier een tussenweg voor je. Schrijf een traditionele sollicitatie, maar in plaats van het meesturen van je cv in de bijlage, creëer je deze via Pinterest. Pinterest is namelijk een unieke plek om jezelf in foto’s en plaatjes te presenteren. Door middel van een moodboard laat je zien wie je bent. Je kan zelfs een aparte map aanmaken om je curriculum vitae vorm te geven. Hier wat inspiratie.

Eigen ervaring
Zelf heb ik nog nooit gesolliciteerd via social media. Het klinkt in eerste instantie niet erg professioneel, maar het blijkt dat het bedrijfsleven het juist als prettig ervaart. Bij mijn volgende sollicitatie ga ik het wel zeker toepassen en ik begin dan waarschijnlijk met mijn cv en karaktereigenschappen vorm te geven in Pinterest.

/Gepubliceerd voor de Minor PR – 6 maart 2014/