Solliciteren is de laatste jaren flink veranderd. Vandaag de dag hoef je niet meer een standaard sollicitatiebrief te schrijven. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden bij gekomen. Maak bijvoorbeeld je cv op Pinterest, vertel via Twitter in steekwoorden wie je bent of solliciteer gewoon via Facebook of LinkedIn. Het gebeurt en het gaat nog veel meer gebeuren. Maar toch blijft het voor organisaties moeilijk om de juiste persoon te vinden die het beste bij het bedrijf past. Het komt voor dat je solliciteert, maar dat het bedrijf je nog een extra test laat doen. Niks is dan wat het lijkt.

Heineken en de Rabobank bedachten een stunt. Wij gaan naast de standaard procedure ook nog andere capaciteiten testen. Heineken kwam vorig jaar februari met The Candidate. Vorige week kwam de Rabobank met een soort gelijk filmpje, Meet The Challenge. In beide filmpjes laten de organisaties zien dat ze niet alleen de juiste kandidaat willen vinden op basis van een goede sollicitatiebrief, cv en sollicitatiegesprek, maar ook nog de andere kwaliteiten willen testen door middel van onverwachte opdrachten.

Heineken – The Candidate (februari 2013)
Rabobank – Meet The Challenge (april 2014)