Opeens heb je het. Een geweldig idee. Je wilt het gaan realiseren, maar daar is geld voor nodig. Je beschikt zelf over te weinig geld en kan er op korte termijn niet zomaar aan komen. Je vraagt ‘the crowd’ om jouw idee te financieren. Dat noemen we crowdfunding. Een mensenmassa investeert in jouw idee, waardoor jij verder kan om het te realiseren.

Het is nog altijd een alternatieve vorm van financieren. Het mooie is namelijk dat er geen financiële intermediairs tussen zitten, wat betekent dat de investeerder en de ondernemer direct in contact met elkaar staan. Ook een voordeel is dat je minder risico loopt, omdat veel financieringsprojecten bestaan uit donaties. Nadelen zijn wel dat het veel tijd kost en dat er vaak een tegenprestatie tegenover de donatie staat.

Door gebruik te maken van crowdfunding werd door ontelbare giften van één dollar de sokkel van het vrijheidsbeeld bijvoorbeeld gefinancierd.[1] Crowdfunding bestaat dus eigenlijk al eeuwenlang. Maar crowdfunding is de laatste jaren veel in het nieuws en erg in trek. Dat is niet zo vreemd, want door de economische crisis worden subsidiekranen dichtgedraaid en moeten ondernemers op zoek naar alternatieven. Het internet zorgt er nog eens voor dat iedereen ook makkelijker te bereiken is en sociale media ondersteunen daarbij, omdat je het idee sociaal kan delen. Zo kunnen dergelijke crowdfunding initiatieven ontzettend groot worden en zelfs andere media halen.

Er zijn ontzettend veel voorbeelden van platformen waar het mogelijk is om potentiële investeerders te bereiken. De platformen zijn vaak ingericht voor specifieke branches. Zo is Kickstarter, het grootste platform, voornamelijk gericht op creatieve ideeën. Sinds het begin van Kickstarter hebben tot nu toe 6,9 miljoen mensen ruim 1 biljoen geïnvesteerd in 68.000 projecten. Bekende platformen in Nederland zijn: Doorgaan.nl, Kickstarter.nl en CrowdAboutNow.[2]

Er bestaat geen succesvolle crowdfunding waarbij geen campagne is gemaakt. Mensen investeren niet zomaar geld. Je moet ze overtuigen van de urgentie van jouw idee. Hierdoor is het niet zo gemakkelijk om deze vorm van financiering toe te passen.

Succesverhalen
Er zijn ontzettend veel succesverhalen te vinden die door middel van crowdfunding bewerkstelligd zijn. Graag licht ik er twee uit die de kracht van crowdfunding weergeven. Een Amerikaans en online voorbeeld en één uit Nederland die zowel online als offline is gerealiseerd.

Oculus Rift
Palmer Luckey bedacht de Oculus Rift. De start-up, Oculus VR, beoogde via Kickstarter.com om 275.000 dollar op te halen.[3] Om met dit geld de virtuele reality headset door te kunnen ontwikkelen. Gek genoeg werd dit bedrag al na één dag opgehaald. Er was grote interesse van gamefabrikanten en andere softwarebedrijven. Uiteindelijk ontving de Kickstarter ruim 2,4 miljoen dollar. Het is niet duidelijk wat de Oculus Rift aanbood als tegenprestatie[4]

Het meisje van de slijterij
Een bekend financieringsproject in Nederland is het meisje van de slijterij. Petra van Boevere had samen met haar man een slijterij in het centrum van Breskens. Ze wilden graag verhuizen naar een betere locatie met meer marktpotentieel, maar kreeg de financiering niet rond. Petra besloot haar netwerk te raadplegen die ze had opgebouwd via Twitter, Facebook en haar blog hetmeisjevandeslijterij.nl. Petra en haar man hadden 100.000 euro nodig om het nieuwe pand te kunnen betalen. Ze bedachten zich dat ze 100 investeerders nodig hadden die allemaal 1.000 euro konden investeren. In ruil daarvoor kreeg de investeerder voor een bedrag van 1.200 euro aan waardebonnen die ze na een jaar konden inwisselen. Het begon op tweede kerstdag 2011 en in april 2012 had het meisje van de slijterij haar doel bereikt. Uiteindelijk hadden 126 mensen zich aangemeld. Het is de moeite waard om het volledige artikel hierover te lezen.[5]

Eigen visie
Ik vind het persoonlijk geweldig om te zien hoe bedrijven en ondernemers omgaan met de economische crisis. Wanneer je geen geld meer kan lenen bij de bank moet je op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden. Crowdfunding bestaat al een tijdje, maar de laatste jaren horen we er steeds meer van. Wat mij opvalt is dat veel creatieve ideeën sneller werkelijkheid worden. Er liggen dus kansen voor deze mensen en ideeën. Daarnaast geeft het ook de technologie een boost. Zou de Oculus Rift namelijk ook zo snel zijn overgenomen door Facebook zonder alle aandacht, zonder alle commotie, zonder crowdfunding? Let wel op dat het allemaal niet komt aanwaaien. Het kost veel tijd en soms ook geld om een goede crowdfunding campagne op te zetten. Ook moet er goed worden nagedacht over de tegenprestatie, want niet iedereen investeert in een idee waar ze nooit meer iets van terugzien. Ik vind het een mooie ontwikkeling in tijden waarin gevraagd wordt om een alternatief.

[1] http://financieel.infonu.nl/geld/97775-crowdfunding-als-vorm-van-financiering.html
[2] https://www.kickstarter.com/hello?ref=footer
[3] http://tweakers.net/nieuws/83497/maker-virtual-reality-headset-oculus-rift-zoekt-geld-via-kickstarter.html
[4] https://www.kickstarter.com/projects/1523379957/oculus-rift-step-into-the-game?ref=yir2013
[5] http://koneksa-mondo.nl/2013/02/23/hoe-een-slijterij-wijnhandel-overleeft-dankzij-haar-netwerk/

/Gepubliceerd voor de module Online Adviseren – 2 september 2014/