Waarom Jumbo direct moet stoppen met haar reclames

Je komt ze steeds vaker tegen. Eerst in de krant, maar tegenwoordig ook frequent op televisie. De reclames van de Jumbo waarin ze zich continu vergelijken met een concurrent. En je raadt het al: Jumbo is altijd de goedkoopste. Die concurrent is vaak de Albert Heijn, omdat ze natuurlijk ook wel weten dat de Albert Heijn nog steeds een groter marktaandeel heeft.

Maar op televisie zie je nog een manier waarbij ze aan Nederland willen laten zien dat ze de goedkoopste zijn. Dit doen ze door de vergelijking te maken met supermarkten en A-merken, want zo wordt in de reclame gezegd: Lidl heeft helemaal geen A-merken.

Nu vielen mij er een aantal zaken op. Ten eerste sinds een paar jaar mogen bedrijven elkaar benoemen in een reclame. Dan kan je je gaan afvragen, waarom mocht dat een hele tijd geleden niet? Nou, heel simpel, want als bedrijf schaadt je letterlijk de ander. Ik vind het dus niet ethisch van Jumbo. Daarnaast vond ik Jumbo, en ik denk veel mensen met mij, een sympathiek merk. Die Hallo Jumbo! reclames deden het goed en je kreeg sympathie voor het familiebedrijf. Een bedrijf dat keihard werkte om net zo groot en goed te worden als de Albert Heijn.

Tegenwoordig is het allemaal zo commercieel geworden en ik weet zeker dat mensen hier echt heel moe van worden. Continu maar weer te horen krijgen dat Jumbo de goedkoopste is. Het doel is bereikt, chapeau! Maar waar is de klantenbinding? Wie koopt er nu zijn boodschappen bij een bedrijf dat mensen doelbewust schaadt? Ik ben geen vaste klant van een supermarkt, maar ik vind wel dat Albert Heijn dit beter aanpakt. Door de leuke en grappige manier van reclame maken krijg je toch wat meer respect voor zo’n supermarkt.

Mijn vraag is echt of de Jumbo zich beseft wat deze reclames op de lange termijn met de klant doen. Leuk op de korte termijn, want je sales stijgen waarschijnlijk enorm. Maar de klantenbinding, wordt daar nog wel aan gedacht?

1 Comments

  1. stol

    Hier staat precies verwoord hoe ik er over dacht! Ik vind het enorm slecht om een ander bedrijf naar beneden te halen om jezelf “te helpen”.

Comments are closed.